Voor meubels ga je naar de IKEA. Voor veel Nederlanders een vanzelfsprekendheid. En niet alleen voor Nederlanders, IKEA is er in geslaagd om zich in veel landen tot een vooraanstaand woonwarenhuis te ontwikkelen. Heel gek is dat niet. Immers de prijzen zijn in vergelijking met de concurrentie laag, het assortiment is zeer uitgebreid en levertijden zijn er meestal niet. En IKEA concurreert op nabijheid: IKEA is overal.
Overal? Bijna overal. Er zijn nog een paar streken in Nederland waar geen IKEA in de directe omgeving te vinden is. De inwoners van deze streken moeten, indien ze toch voor IKEA kiezen, rekening houden met een aanzienlijke reistijd. Hoe is de huidige situatie? Met hulp van een Geografisch Informatie Systeem is dat goed in beeld te brengen. IKEA heeft in Nederland twaalf vestigingen. Deze twaalf vestigingen zijn afgebeeld op het eerste kaartje. In het kaartje zijn eveneens de reistijden over de weg naar de dichtstbijzijnde IKEA opgenomen, waarbij groene kleuren een reistijd tot drie kwartier aangeven.
In een oogopslag wordt duidelijk dat in een groot deel van Nederland IKEA niet ver weg is. In de Randstad kan zelfs vaak gekozen worden uit meerdere vestigingen binnen een redelijke, bereisbare, afstand. Toch zijn er een paar streken in Nederland waar IKEA verder weg is. Delen van Zeeland vallen op, maar hier zijn de Belgische vestigingen in Gent en Wilrijk (bij Antwerpen) niet ver weg. De inwoners van de Waddeneilanden moeten eerst de boot nemen waardoor de reistijden lang zijn. Daarnaast dienen inwoners in het westen van Friesland en de streek ten noordwesten van Zwolle een aanzienlijke reistijd te accepteren om toch bij IKEA te kunnen winkelen. Het verzorgingsgebied van de IKEA vestiging in Groningen bijvoorbeeld is enorm groot.
Het is dan ook geen toeval dat IKEA in februari 2015 een nieuwe vestiging opent in Zwolle. Dat moet de bereikbaarheid van de woonwarenhuizen sterk verbeteren, moet men in het planningsproces bij IKEA gedacht hebben. Het tweede kaartje waar, vooruitlopend op de actualiteit, de Zwolse vestiging al is ingetekend, maakt duidelijk dat dit inderdaad zo is. De nieuwe vestiging bedient ook een deel van de gebieden waarvan de inwoners in de huidige situatie nog een aanzienlijke reistijd naar een IKEA vestiging hebben.
Blijft er dan niets meer te wensen voor IKEA als het gaat om winkelvestingen? Natuurlijk wel. Mocht het concern nog verder willen uitbreiden dan zou het, afgaande op het tweede kaartje, best eens kunnen dat Harlingen, of Leeuwarden een optie is. Daar moet men immers nog behoorlijk reizen om toch een Billy kast te kunnen aanschaffen.
Bereikbaarheid van voorzieningen kunnen met een GIS analyse in beeld worden gebracht. Ook de invloed van aanpassingen in het voorzieningen niveau (zoals een nieuwe winkelvestiging) zijn inzichtelijk te maken. De kaartjes in het voorbeeld zijn beperkt tot een analyse van reistijden maar ook aantallen inwoners (met hun koopkracht) kunnen worden meegenomen. De analyse in dit voorbeeld is gemaakt op basis van gegevens van Open Street Map. Meer informatie bij Lukey Kwadraat.